Strict Standards: Declaration of Fbusers_model::get() should be compatible with Model::get($id = '', $query = '') in /var/www/kerekedjfel.hu/www/application/models/fbusers.php on line 0
Füzesabonyi vasútállomás

Füzesabonyi vasútállomás

A gazdasági konjunktúra és a vasúti panamák korának egyik  emblematikus, romantikus lenyomata a füzesabonyi vasútállomás. Tervezője állítólag a tengerparti Fiumébe álmodta az épületet eredetileg. A félreértésre -  mert hiszen a mendemonda nem igaz -  a vasútállomás nagyvonalú mérete, és részleteiben kidolgozott, impozáns, reprezentatív volta adhatott okot. Egy ilyen épületnek legalábbis Fiume és az Adriai tenger jár hátterül, gondolhatták akik a fenti történetet valamikor mesélni kezdték…

 

1893-ban épült, a vasút akkori sztárépítésze, Pfaff Ferenc tervezte. Hossztengelyre fűzött két, földszintes nyeregtetős épületrész és három szélesebb, egyemeletes, kontyolt, szintén nyeregtetős keresztszárny alkotja. A középső szárny fölött timpanon. A vasút felőli oldalon az épület teljes hosszában, öntöttvas oszlopokra támaszkodó előtető van. A középső szárnyban kétszintes légterű (nyitott fedélszékes) a pénztárcsarnok, részben historizáló ajtókkal, ablakokkal.

 

Akkoriban a vasúti részvénytársaságok típustervek alapján építették a kiszolgáló és utasforgalmi épületeket is. A részvénytársaságnak így volt a legegyszerűbb, legkifizetődőbb. Az egyes társaságok épületei felismerhetőek voltak: a füzesabonyi vasúti vonalat is kiépítő Tiszavidéki Vasúttársaság például híres volt romantikus, a tetőpárkány alatt ívek sorával díszített épületeiről, míg a Rotschild-bankház érdekeltségébe tartozó Déli Vasútpálya Társaság feltűnően puritán, egy kaptafára készülő állomásokat építetett. A típusépítészetnek a részvénytársaságok profitjának növelésén túl más előnyei is voltak, például a megkövetelt komfort és esztétikai minimum, miszerint minden vasútállomáson vaskályha, ingaóra, árnyékszék, kerekes kút, az épület mellett virágágyások legyenek.

 

Ellentétben a többi állomáshelyen felépített várótermekkel, a füzesabonyit a típusterveket félretéve, külön terveztették. A nagyobb utasforgalmú, fontosabb megállóhelyek általában külön kritériumok alapján épült, az utasok kényelmét jobban szolgáló épületeket kaptak. A már emlegetett Tiszavidéki Vasúttársaság például sok helyen nagyvonalúan több vágányt lefedő fa csarnokot építettett a sinek fölé az állomásépület mellé, amely alá egy egész szerelvény is befért.

A füzesabonyi állomásról a rosznyelvek persze akkoriban is bizonyára azt mesélték, hogy valamelyik, a Tiszavidéki Vasúttársaságot alapító arisztokratának vannak arrafelé birtokai, ezért kapott a városka ilyen elegáns vasúti várótermet… Az állomásépületet valójában a várható utasforgalom miatt építették ekkorára.

 

Az építkezést már 1861-ben elkezdte a valóban nagyrészt magyar főnemesek által, ám Bécsben alapított Tiszavidéki Vasúttársaság. A társaságnak – ma így mondanánk - szinte folyamatosan rossz volt a sajtója. A magas jegyárakért, a német szolgálati nyelvért, a kevés magyarul beszélő vasutasért folyamatosan bírálták. A közvélemény ellenszenve azonban bizonyára kevésbé zavarta a részvényeseket, mint a folyamatos pénzügyi gondok. Az állam rendszeresen kedvezményekkel támogatta a társaságot, s a vezetőségnek kiváló kormányzati kapcsolatai voltak. Fest Imre például az ipar- és kereskedelmi minisztérium államtitkáraként és országgyűlési képviselőként egy évig a Tiszavidéki Vasút kormánybiztosa is volt. Csupán egy évig - „mivel öcsém ott igazgató volt, nem érezhettem jól magam”. Ilyen relációkkal, nem csoda, hogy az állam a koncesszióban vállalt Pest-Miskolci vonal megépítését is nagyvonalúan elengedte a társaságnak, de ezt a gesztust is több mint egy évtizedig folyamatos pénzügyi gondok követték. Végül 1880-ban törvénycikk hatalmazta fel a kormányt a vasútépítő vállalat kisajátítására.

 

A magántársaságok vasútépítő évtizedeinek azonban máig megmaradt emlékeztetői a gondosan megtervezett, funkcionális és városképbe illeszkedő állomásépületek. Amelyek, mint Füzesabony is, a gondos rekonstrukciót követően akár a település nevezetességévé is válhatnak.

Ugron Zsolna

Szólj hozzá! bejelentkezés